6.3.2011

Många bäckar små!

Det här skrev jag i lokaltidningarna i oktober 2007. Det gäller fortfarande!

"VÄRNA OM din miljö, det är miljön som avgör vilken framtid vi har!

Unga människor tänker ofta ekologiskt och de handlar gärna ekologiskt. Hur många ensamstående föräldrar skulle handla ekologiskt om de hade råd? Speciellt yngre kvinnor vill leva så ekologiskt som möjligt och även yngre män börjar förstå vikten av det. De tänker ju på sina barn och deras levnadsvillkor i framtiden.

De som har råd kan börja så att utvecklingen går åt rätt håll! Det är vi äldre som kan visa vägen! Förnybara naturtillgångar är vägen till välbefinnande, det är klart! Många bäckar små blir som bekant en stor å!

Börja med att sortera och kompostera! Det är enkelt och lätt! Jag hoppas verkligen att sopor som jag så noga sorterar inte hamnar i en och samma hög när den hämtats! Man kan inte göra förändringen på en gång utan det skall få ta sin tid. Men attityden måste förändras nu! Det kanske inte är för sent än.

 Tänk logiskt, agera ekologiskt!"

____________________

Det är skrämmande hur nonchalanta människorna egentligen är. Många pratar sig varm om miljön och framtiden, men gör ingenting själv. Jag måste bekänna att jag också varit en miljöbov, men jag har ändrat mig. Jag sorterar, komposterar, kör mindre, eldar inte med olja etc.

Det finns oändligt mycket att göra.

Jag har en vision om ekologiskt Åland. Efterfrågan på ekologiska produkter bara växer. Tänk om Åland kunde vara helt ekologiskt!

Våra produkter är redan ganska rena och fina. Jag förstår också, att det inte är så lätt att omvandla sin produktion till ekologisk. Det tar ju flera år att nå fram till det.

Nu är ekologiska produkter väldigt dyra, speciellt på Åland, så att mindre bemedlade inte kan handla sådana varor. Speciellt barnfamiljer spenderar mycket pengar på mat och det blir allt svårare för dem att klara sig, speciellt i familjer med bara en försörjare. Samma gäller pensionärer, som har bara grundpension, pengarna går till det allra nödvändigaste och man har inte råd att tänka på miljön!

De, som har råd borde handla ekologiskt, på det sättet skulle produkterna bli billigare, eftersom försäljningen och mängderna skulle öka. Så småningom skulle alla köpa ekologiskt, och det skulle bli en självklarhet.

Man kunde sälja ekologiska produkter till övrigt Europa där efterfrågan är väldigt stor idag.

Dagdrömmar? Kanske det, men många saker blir sanna, bara man får dagdrömma först!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentera gärna!